Trudności dziecka z ADHD

Dla dziecka z ADHD z powodu objawów, które towarzyszą Nadpobudliwości, szkoła staje się źródłem frustracji, niepowodzeń, przykrych doświadczeń, a w konsekwencji utraty wiary w siebie i poszanowania własnej osoby i godności.

Uczniowie posiadający zespół ADHD są kategoryzowani poprzez otoczenie jako wciąż przeszkadzające na lekcji i przysparzające kłopotów sobie, jak i rodzicom, oraz nauczycielom i kolegom, co prowadzi do negatywnych skutków w kontaktach z innymi dziećmi.

Rodzice nadpobudliwego dziecka bardzo często dowiadują się od nauczycieli, że ich pociecha mając napady złości bije i dokucza innym dzieciom. Dzieci z ADHD niechętnie wybierane są do wspólnych zabaw i gier klasowych, ponieważ nie umieją dostosować się do panujących w nich zasad i reguł. Wtrącając do zabawy swoje zasady, a także nie czekając na swoją kolej, bywa oskarżane, że psuje innym dzieciom zabawę.

Dziecko z ADHD, niejednokrotnie bywa etykietowane przez rówieśników. Niejednokrotnie bywa tak, że nadpobudliwemu dziecku rówieśnicy przypisują niepopełnione czyny.

Często biegając po korytarzu potrąca i popycha inne dzieci. Dziecko z ADHD bywa oskarżane o przeszkadzanie, zaczepianie i rozpraszanie innych dzieci na lekcji przez co niejednokrotnie, dzieci te otrzymują uwagę za nieuważanie na zajęciach, co w konsekwencji może skutkować niechęcią do dziecka z ADHD .

Chęć dominacji na placu zabaw, konieczność opanowania najwyższej drabinki, pchanie się na zjeżdżalnie powoduje, że dzieci niechętnie bawią się z Nadpobudliwym dzieckiem.
Według badań dzieci z ADHD mają następujące trudności w nauce:

  • 90% dzieci nie radzi sobie z nauką,
  • 90% dzieci z ADHD osiąga wyniki w nauce poniżej swoich możliwości,
  • 20% dzieci z ADHD ma specyficzne zaburzenia czytania.

 

Efektem zaburzeń koncentracji uwagi w szkole może być:

  • bardzo długi czas potrzebny do rozpoczęcia zadania wymagającego wysiłku umysłowego,
  • problemy ze skupieniem się w czasie nauki,
  • bardzo łatwe rozpraszanie,
  • problemy z zapamiętywaniem przyswajanego materiału,
  • brak reakcji na polecenia lub ich ignorowanie,
  • marzycielstwo.

 

Impulsywność zaś może być przyczyną:

  • brak konsekwencji w przewidywaniu wykonywanych czynności,
  • rozpoczynanie pracy, bez zapoznania się z poleceniem,
  • nie wysłuchiwanie instrukcji do końca,
  • problemy z wykonywaniem prac w określonym terminie,
  • trudności w uczeniu się na podstawie wcześniejszych doświadczeń,
  • kłopoty z oczekiwaniem na swoją kolej wypowiedzi.

 

Nadruchliwość może warunkować następujące zachowania:

  • stałe przebywanie w ruchu,
  • problemy z wysiedzeniem w ławce przez całą lekcje,
  • upodobanie w zabawach ruchowych,
  • gadatliwość i hałaśliwość.

 

Mimo, że uczniowie z ADHD, niejednokrotnie cechują się wysokim ilorazem inteligencji, najczęściej osiągają niskie wyniki w nauce i zdarza się, że całkowicie przerywają naukę.

W wyniku swoich dolegliwości dzieci z ADHD są dziećmi trudnymi. Zachwianie funkcji poznawczych takich jak: koncentracja uwagi, synteza i analiza przy jednoczesnym występowaniu bardzo dużej ruchliwości, impulsywności, braku samokontroli, powoduje iż dzieci te najczęściej nie potrafią skupić się na wykonywaniu zadań, oraz tym co mówi nauczyciel co w konsekwencji prowadzi do zaległości na lekcji, a także wprawiają nauczyciela w stan zdenerwowania, a w skrajnych wypadkach nawet wyczerpania .

Uczniowie z ADHD nie są w stanie regulować swojego tempa pracy. Początkowo pracują w pośpiechu, niedbale wykonują zadania, szybko się męczą co w rezultacie prowadzi do zaniechania dokończenia pracy. Dlatego wynik ich pracy na lekcji bardzo często bywa niezadawalający dla nauczyciela .

Nadaktywność dziecka prowadzi również do tego, że przeszkadza on w lekcji, zadaje dziwne pytania, nieproszony udziela odpowiedzi lub też wyrywa się do odpowiedzi zanim pytanie zostaje zadane do końca.

Roztargnienie dziecka powoduje, że nie słucha on nauczyciela co w prowadzi do tego, że uczeń nie wie co dzisiaj działo się w szkole, oraz co powinien odrobić na zadanie domowe. Pytane przez rodziców, co jest zadane odpowiada, że nic, a następnego dnia przynosi ocenę niedostateczną za brak pracy na lekcji lub zadania domowego .

Brak nieodrobionej pracy może denerwować zarówno dziecko jak i rodziców. Zdarza się jednak tak, że pomimo tego iż notatka o zadaniu była zapisana, uczeń źle odrobił zadanie- nie przeczytał do końca polecenia, źle zinterpretował teks, co prowadzi do otrzymania złej oceny.
Innym problem jaki pojawia się w nauce dziecka Nadpobudliwego jest jego otoczenie: biurko, pokój, szkolna ławka. Zazwyczaj panuje na nich chaos i bałagan, co nie sprzyja spokojnej nauce, a także bardzo rozprasza dziecko, które zajmuje się wszystkim dookoła, tylko nie zadaniami .
Jak pokazują przeprowadzone badania, dzieci z nadpobudliwością cierpią na zaburzenia wtórne na podłożu ADHD które przedstawiają się następująco:

  • Dysgrafia występująca u około 60% dzieci z ADHD- zaburzenie funkcji pisania, pismo jest nieczytelne, wychodzi poza linie ograniczające, litery w wyrazie mogą być pochylone, przestawione, pozbawione kreseczek, ogonków .
  • Dysortografia występująca u około 26% dzieci z ADHD- zaburzenie związane z trudnością w opanowaniu poprawnej pisowni mimo znajomości jej zasad .
  • Dyskalkulia występująca u około 10% dzieci z ADHD- zaburzenie związane z defektem umiejętności liczenia, które dotyka dzieci charakteryzujących się prawidłowym poziomem rozwoju intelektualnego .
  • Dysleksja występująca u około 15-35% dzieci z ADHD- zaburzenie polegające na występowaniu specyficznych trudności w pisaniu i czytaniu, które polega głownie na: przestawianiu, opuszczaniu, myleniu glosek o podobnym brzmieniu, gubieniu końcówek w poszczególnych wyrazach, wolnym tempie czytania i pisania, myleniu liter o podobnym kształcie, przekręcaniu liter w wyrazach, niskim poziomie estetycznym pisma, pomijanie znaków interpunkcyjnych itp.

Wszystkie wymienione wyżej czynniki sprzyjają negatywnemu podejściu dziecka do nauki, a także generują wiele problemów związanych ze szkołą.

2 thoughts on “Trudności dziecka z ADHD”

  1. Ale na szczęście w dzisiejszych czasach społeczeństwo jest coraz bardziej uświadomione na temat różnych chorób. No i jest mnóstwo ofert wsparcia i terapii dla takich dzieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *